torsdag 13. oktober 2011

River Dee i Oktober

Folk flest forbinder Skottland med Loch Ness-uhyret, sekkepiper og kilt. Men vi laksefiskere vet at dette landet huser en av verdens mest attraktive lakseelv, River Dee. Jeg har siden jeg var en liten guttevalp alltid hatt en drøm om å fiske i River Dee. Nå er jeg endelig en drøm fattigere!


Potarch hotell

Dag 1:

Jeg ankom Aberdeen fra Stavanger søndag 2. oktober og ble hentet av kompisene, Gemma og Frede, på flyplassen. Vi var totalt 3 fiskere fra Stavanger og en engelskmann som skulle boltre oss på et meget bra vald, Ballogie.
Valdet tilhører den midtre delen av elven, Middle Dee, og har definitivt noen av de flotteste fluestrekkene jeg noensinne har sett.
Det jeg ikke var klar over er at det går ikke an å få tak i fiskekort på dette valdet, og de som jeg ble invitert med av har stått på venteliste i hele 15 år før de fikk denne uken. For det er nemlig slik at hvis du får tak i en ukes fiske i River Dee, så beholder du denne uken fast år etter år helt til du ikke ønsker den lenger.

Vi sjekket inn på det berømte laksehotellet, Potarch Hotel- ”the Fisherman`s hotel”, som ligger kun et speycast fra elven.
Siden fisket her er fredet på søndager gikk denne dagen til å inspisere elven, prate med andre fiskere og nyte skotsk øl i baren.

 Potarch Bridge

Brekket på Bridge Pool
 

Dag 2:

Klokken 9 neste morgen møter vi Ghillien rett utenfor hotellet og spør ham litt om tips og fluevalg.
Dersom du er i tvil og spør dem om hvilke fluer de anbefaler så svarer de rød Frances, hvis du ønsker å bytte flue anbefaler de sort Frances og jeg er sikker på at hvis du spør dem om hva de skal ha til middag så svarer de Frances… Jeg tror laksen i River Dee har sett ganske mye Frances siden sesongstarten i februar så jeg velger meg en tynt dresset Cascade-variant.

Elven har steget ganske mye i løpet av helgen, men er nå synkende og humusfarget.

Vi starter fisket i Bridge Pool som ligger rett ved hotellet. Det viser seg mye fisk og optimismen er ”over the top”, men det går et par timer før det skjer noe.
Vi er i Bullworks, den nederste pool`en på valdet, som fort ble min favorittplass.

Bullworks pool

Etter en hard fight lander min kompis, Gemma, først en flott hunnlaks på 5,5 kg.
 
Gemma kjører laks i Bullworks pool

Rett etterpå eksploderer det i enden av snøret mitt. Et beinhardt ”take” etterfulgt av et utras langt ut på backingen, men den ble dessverre tapt.
Etter ytterligere 5 minutter skjer det igjen og vi lander en mørk hannlaks på 6 kg.
I River Dee skal all fisk settes pent ut i elven igjen.


Fish & Chips & Frances

Dag 3:

En ny morgen full av forventninger blir møtt med en hard vind, overskyet himmel og kald temperatur. Vi går og håper på frostnatt siden det setter de store hannfiskene i aktivitet og blir ekstremt aggressive. Fisket starter tregt som dagen før de første timene men nøyaktig samme klokkeslett som i går skjer det.
Jeg er alene i Bullworks da jeg kroker og lander en flott hunnlaks på 6 kg.


6 kg`s River Dee laks

Den blir pent tatt hånd om og varsomt satt tilbake igjen i sitt rette element. Samtidig får Frede en hannfisk på mellom 7-8 kg.
Alle fiskene, både dagen før og i dag, ble tatt før lunsj kl.13.00.
Etterpå stagnerte fisket helt og det ble kjøligere og kjøligere utover kvelden.
Da er det greit å vite at baren på hotellet selger mye god drikke.


Baren på hotellet


Dag: 4


Min siste dag i River Dee og jeg har kun et par timers fiske før jeg må tilbake til flyplassen. Jeg starter fisket ovenfor Potarch bridge, en meget innbydende pool ved navn ”Flats”. En kraftig oppstrømsvind gjør kastingen relativt vanskelig, siden jeg bare går med enhånds fluestenger. Det viser seg mye fisk men ingenting skjer før på nøyaktig samme klokkeslett på nøyaktig samme plass som de 2 andre dagene. Først lander jeg en mørk smålaks på ca 1,5 kg og på det første kastet rett etterpå smeller det sannelig på enda en, men denne var blank og kom rett fra havet.


Ganske utrolig, blank laks i oktober.


July, Reid, Gemma, meg og Frede ved Gannet pool



 Gannet pool

Jeg vil avslutte med å takke Frede og Gemma for at de inviterte meg med på denne turen som har vært helt enestående.

Thank you!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar