mandag 29. juli 2013

Maldivene - onkel reisende Trond


Da var jeg tilbake i paradis!

Det har ikke blitt mye fisking enda pga været har vært veldig ustabilt. Det er vanlig på Vestmonsoon. Jeg og doktoren har hatt to dorgeturer med null fisk i båten. Hadde en Dogtoth Tuna som slapp når vi så fortommen. Tom kom den 2. juli og 3. juli var vi på naturforskning med båten hans "Stella"
Målet var matfisk som crewet skulle lage Curry og Garudia(maldivisk fiskesuppe).
Vi fikk en del Snappere og annen rev-fisk.
Plutselig ble alle snører kuttet av hai og vi klarte ikke få opp fisk for haiene tok dem på vei opp. De andre på båten brukte håndsnører, mens jeg hadde en 50lb haspel stang.
Rett før maten var klar fikk jeg ett sinnsykt hugg etterfulgt av et 200 meters utras. 
”SHARK!!!” Ropte maldiverene og alle liner ble dratt opp.
Etter å ha pumpet haien 50 meter nærmere båten ble linen slakk.
He...te, tenkte jeg men etter litt rask innsveiving var det igjen bøy på stangen. Haien hadde svømt mot meg. Heldigvis for det sparte meg for mye arbeid.
Etter 10 min beinhard kjøring kunne jeg for første gang se haien i overflaten.
Den så også oss, og tok enda ett utras for galleriet som resulterte i hundre meter line å sveive  inn igjen. Etter 20 min kom den opp igjen og vi fikk tak i fortommen og min første hai på stang var et faktum. En Silvertip på over to meter og en vekt på mellom 40 og 50 kg.

Kroken satt perfekt så den ble fjernet og haien svømte tilbake i dypet. Jaaaahooo!!!
Maldiverene lo godt når jeg danset jigg på akterdekket.
Det er forbudt å fiske etter hai på Maldivene, så jeg hadde griseflaks at jeg fikk den opp da vi ikke bruker stålfortom. Fortommen var 90lb og på snellen var de 400m 160lb dacron.
Vi stoppet å fiske etter dette og hadde fantastisk mat på fly-bridgen før vi returnerte til Kuredu.
I dag kom en fiskebåt innom med nattens fangst. 1,8 tonn yellowfintuna, så det er fisk her i bøtter og spann. Legger ved noen bilder av fangsten deres.

Hilsen onkel reisende Trond

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar