fredag 13. april 2012

Innvasjonen

Dag 8

I dag bar det ut på den flatsen hvor jeg fikk bonefish i går. Jeg startet ved soloppgang og hadde ståltrua.
Startet med litt blindkasting før solen kom opp slik at jeg kunne se skyggen av fisk.
Jeg hadde et lugg og så en bonefish snu noen meter foran meg.
Shit, tenkte jeg.
 
 
Jeg vandret videre i mine egne tanker da jeg plutselig ser en safaribåt ankre opp i kanten av revet.


Jeg ser at det blir lastet i en jolle og fem personer stiger oppi. Hva er dette? Det viser seg å være fluefiskere...

Jeg blir invadert!



Båten setter kursen rett mot meg over flatsen jeg hadde for meg selv. De vinker og jeg vinker høflig tilbake og tenker.( dra dere til he.... Vekk)
Fem personer stiger i land på holmen og båten returnerer for så å komme med ytterligerer 7 menn.
Jeg vandrer tilbake til holmen for å sjekke ut disse folkene.
Det viser seg å være 11 menn fra Malaysia og en tysker som er på fluefiskeferie for 8. år på rad.
Hyggelige folk og alle fluefiskere.

De hadde hatt kongefiske i 7 år på ca.samme tid på året.
I år hadde de også fått lite storfisk og bare sett delfiner hoppe.

Etter å ha blitt invadert av en malaysisk hær, ringte jeg til "boyen" og ble kjørt tilbake til Kuredu Island hvor jeg bor.
Siden dette var min siste kveld på Kuredu Resort, hadde eieren, Tom, organisert nattfiske og grilling på båten.

Vi fisket en times tid og da vi hadde fått 8-10 fisk, sa maldiverene "lets eat!"


Vi kjørte båten på innsiden av atollen og ankret opp. Her ble det fyrt i grillen og det ble laget Maldivisk Fiskesuppe og helgrillet fisk.



Maten og selskapet var fantastisk!!

Avreisedagen:

I dag ble det bare en dorgetur da sjøflyet går fra Kuredu kl.15. Vi startet dorgeturen med liten tro om fangst, men håpet er jo alltid der.
Plutselig ser vi noen store finner i overflaten.
Det viser seg å være en flokk Pilotwhales på rundt 15 dyr. Dette er en type hval som spiser stor fisk og blir opp mot 9 meter lang.
Vi glemte hele fisket for dette var litt av et syn. Vi fulgte dem i ca en time og fikk både film og bilder av disse vakre dyrene.



Det ble ikke noe fangst og vi returnerte til Kuredu.


Dette blir min siste artikkel fra Maldivene for denne gang. Jeg skal tilbake:)

En stor takk til Dr. Ahmet Gönen og Tom Petre for bra opplegg. Vil også takke Kuredu Island resort for fantastisk service.


2 kommentarer:

  1. Great photos as always, and awesome freaking video on the whale. I thought that last one was coming aboard!! Glad you had a wonderful trip!

    SvarSlett
  2. Thank you Pam!
    The whales was very close and i was happy when they moved away from us:)
    The trip was great and im going back

    SvarSlett