mandag 6. september 2010

Bjerkreimselva, månedskiftet august/september

Nå nærmer vi oss igjen det vannstadiet det var da sesongen var på sitt aller verste i år. Og nå helt på tampen av sesongen hadde det utgjort mirakuløse tilstander om vi hadde vært så heldige å fått en liten flom til. Elva`s vannstandsmåler viser nå at den har sunket kjappere enn Oslo børs midt under finanskrisen de siste ukene, men fangstene og spesielt oppgangen av fisk har vel aldri vært liknende. Fra elva nådde rett i overkant av 190 kubikk og nedgangen til der vi er i dag, 16 kubikk, kjenner jeg mange som har tatt kvoten på hver fisketur.

Jeg var så heldig å treffe rimelig bra vil jeg si når jeg tok ut ferie 1.-3. september.

Dag 1 ble 1 svidde og 2 tapt, dag 2 ble 3 svidder og 4 tapt, men dag 3, helt dødt.





I tillegg tok jeg 2 svidder lørdagen før. Alle ble tatt på snøret Flyt/synk 5 og denne helt fantastiske fluen her:


Det tikker stadig vekk, til tross for litt for lite vann, om gode fangster på mobilen. Spesielt fra sone 3. En god del laks mellom 3-5 kg pluss enormt med svidder.


Vi tror at Bjerkreimselva sannsynligvis vil bli en elv laksefiskere får glede av i mange år framover, nettopp på grunn av mengden med fisk.


Jeg og Trond kjenner at vi er ikke lenger så bekymret for laksebestanden i elva vi trives best i etter all den aktiviteten vi har opplevd i år.


Bjerkreim Rock`s!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar