lørdag 17. september 2011

Eventyrlig lavvotur i Bjerkreimselva

Dag 1

På fredag la Team Sølvblank ut på den årlige lavvoturen til Bjerkreimselva. Men denne gangen var, i tillegg til Mr. Olsnes, ett nytt medlem invitert med på eventen. Matta Mathisen, kjent for sin utvilsomme lidenskap for bålbrenning og de... Dette lå virkelig an til å bli en superhelg. Alt var klappet og klart på kvelden og vi la av gårde i en fullastet Audi som heller tvilsomt hadde glidd gjennom tollen i Kristiansand.
Vel fremme ved leirplassen ble lavvoen rigget og gleden var på topp, til tross for øsende regn. PS! Vannstanden var høy nok fra før av, og vel så det.

Det ble bare 5 kast den første kvelden siden mørket la seg utrolig fort. Og når mørket legger seg er det bare å la kong alkohol styre resten av showet. Her kommer en fotoserie fra første natten som forøvrig er uegnet for børn. Gjør obs på at gitaristen på det ene bildet ikke ble skadet under knivdramaet.

Sølvguttene

Remy Trond

Øøøøøøøøl!

Kill that drunk guitarplayer!!

Matta på bar bakke.

Mr. Olsnes in the siege.
Dag 2

Første natten gikk jo så det måtte gå, " D bli itj no fæst uten skinnvæst", og vi våknet vel i rundt 9 tiden dagen etterpå. Den ene halvparten av gjengen var rimelig klar for en fiskeøkt mens den andre halvparten, ikke for å nevne navn men Matta og Olsnes, var heller mindre innstilt. Så jeg og Trond trødde på oss de illeluktende vadebuksene og la av gårde på en liten tur.
"Æg vett kor me ska henn", sa jeg til Trond. Som sagt, så gjort.
Jeg dro vadebuksen så langt faen jeg kunne opp i rævhullet og under armene og vadet med livet som innsats ut til godplassen. Dro av ganske mange meter med snøre og slynget det ut i strømmen. Litt redusert og sløv etter gårsdagen kjenner jeg at snøret strammer til på første kastet, fast fisk!
Jeg merker med en gang at dette ikke er noen smålaks. Det er en massiv tyngde i andre enden av snøret og stanga står i et unormalt kraftig spenn.
Etter en ca 20 minutters hard fight klarte vi å lande den.

7,5 kg, ny pers på enhåndsstangen og min første storlaks i Bjerkreimselva. Iiiiiiiaaaaaaaaaaahhhoooooooo!!!
Hva jeg fikk den på? Selvfølgelig var det på Flyt/S5 og Sunray tube. Igjenn ass!

Vi returnerte tilbake til lavvoen en stund etter for å sjekke om dovendyrene var våkne.
Det ble de ihvertfall når vi kom med den laksen dinglende mellom beina.
Jeg og Trond kjente at vi trengte en cowboy-hvil mens Matta og Olsnes tok seg en tur opp i et vann for å fiske noen ørreter til middag.
Etter noen timer på øyet bestemte vi oss for å ta en kjapp tur tilbake til godplassen. Det var ingen dum idè.
Det endte med 2 nye lakser på land.
Trond tok først en på 3 kg.

Så fikk jeg en på 2,7 kg.

Herregud for en dag. Dette måtte i alle fall feires.
Vel tilbake i lavvoen var den andre halvdelen av fante-gjengen også kommet tilbake med noen flotte ørreter som ble middagen på kvelden.

Pene ørreter fanget av Matta og Olsnes.

Håvard-bål.

Etter endt ørretmåltid og godt nede i flaskene, skjedde noe aldeles uventet. Vi hadde hørt noen rykter om stormen Katja, men vi hadde ikke tenkt tanken at vi skulle bli berørt av den. Men det ble vi...
Et helvetes rabalder med lyn og torden etterfulgt av noen hinsides regnskurer.
Jeg klarte jo selvfølgelig å bli truffet av lynet og ble rimelig selvlysende utover natten.

Her ser dere lynet som slår ned rett ved siden av oss. Det var ganske så skummelt til tider. Men er du viking, så er du viking og da må du tåle at Tor en og annen gang er ute og svinger hammeren.

Dag 3

Etter å ha overlevd Katja fartet jeg og Trond neste morgen opp på den samme innbringende godplassen vår.
Dette resulterte i nok en laks fanget av Trond pålydende 3,4 kg

Dette ble også avslutningen på denne forrykende turen og som også resulterte i at Trond har klart å perse på antall laks i sesongen. Gratulasjonene kommer på løpende bånd.
Til slutt vil Sølvblank.no takke Matta og Mr. Olsnes for laget.