fredag 23. mars 2012

Dag 5-6 på Maldivene

”I går var jeg på tur med resort-eieren og doktoren til nabo-atollen.
Vi dro avgårde ved soloppgang i en 50 fot båt med egne kokker, kaptein og 3 ”dekksboyer”.




Vi dorget og ble servert førsteklasses mat hele dagen til solnedgang. Det ble ikke noe fangst utenom det doktoren fridykket ned til 12 meter og stakk med spyd slik at kokkene hadde fersk fisk å lage maldivisk fiskesuppe av. Var den god? Ja!


Mens vi dorget så vi noe rart i overflaten. Det viste seg å være en gigastor Black Marlin. Den sov i overflaten.
Doktoren gikk bananas og hentet spydet og stilte seg på baugen som en norsk hvalfanger.

Vi hadde kameraet klart og tenkte at dette kommer til å få mange youtube-treff. Tanken hans var ikke å kaste spydet, men å hoppe uti og spidde marlinen. Han burde vært innlagt...

Da vi var ca fem meter fra den sovende kjempen, våknet den og svømte avgårde i vill fart.
Ganske syk opplevelse og jeg fikk både bilder og film av den.
Ellers var det en fantastisk tur med hyggelige folk.
Vi hadde ett hugg av noe stort sannsynligvis en wahoo men etter en lang fight røk wire`en vi hadde som fortom.”

Dag 6

”I dag var jeg tilbake på flatsen.
Jeg startet på utsiden og kastet i brenningene ved revkanten.
Der fikk jeg tre bluefin trevally på 3-5kg i løpet av de første timene.
Etter jeg hadde spist litt byttet jeg fra sinktip snøre til flytesnøre, etter råd fra Roar the Rawfish, med en Crazy Charlie flue i enden.

Jeg vandret ut på flatsen og med ett så jeg en fin bonefish komme svømmende.
Litt oppjaget tenkte jeg. Hva var det Roar sa jeg skulle gjøre?
Jo, kaste ut ett stykke foran fisken, la fluen synke, for så å handtwiste fluen inn.


Bonefish helt til venstre på bildet, verdens raskeste fisk for sin størrelse.


Som tenkt så gjort og der vippet fisken ned mot bunnen og det strammet til. For et utras! Den må ha tatt minst 100 meter line i den første spurten og det kom tre til av disse.
Kanon fight!
Uheldigvis datt den av i landingen, men jeg fikk den beste delen, nemlig fighten.
Etter denne galskapen av en fisk ble det en liten pause og en røyk for å få ned pulsen.

Jeg fikk kastet på noen bones til, men det ble bare to mindre trevally før vinden tok seg kraftig opp og strømmen i vannet ble så kraftig at jeg ringte ”boyen” og ble kjørt tilbake til Kuredu.

Skal ut igjen i morgen tidlig og håper på nye utras.
Nå blir det pizza og øl:)

Shagaroooon:)”

2 kommentarer:

  1. Hey you. Det ser og høres aldeles fantastisk ut. Ser ut til at du nyter det, selv om delfinene er til en viss plage;) Høres ut til å være i overkant optimistisk å håpe på Blue Marlin på flue (det er en hilsen fra papsen din. Nyda videre:)) Stor hilsen fra oss begge

    SvarSlett
  2. Takk for det! Har hatt det fantastisk og kan ikke klage på noe.
    Stemmer at Blue Marlin er litt i overkant på fluestang man det var
    Sailfish jeg skulle se om vi fant,de kan fanges på fluestang.
    Snakkes

    SvarSlett